Ελληνικό Metablogging

          Το blog για το blogging
          Xώρος φιλοξενίας σκέψεων για το ιστολογείν από την κοινότητα των ελλήνων ιστολόγων.

Η άποψη του Sync

Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2007

Αντιγράφω εδώ το σχόλιο του Νίκου Δραντάκη (ελπίζω να μεταγράφω σωστά το όνομα από τους λατινικούς χαρακτήρες). Nομίζω ότι σαν άποψη συνεισφέρει στην κουβέντα περί επισκεψιμότητας και δημοφιλίας. Το σχόλιο απευθυνόταν στον pascal και γι αυτό έχει κάποιο διαλογικό χαρακτήρα.


Αγαπητέ pascal, δεν θα μπορούσε κανείς να διαφωνήσει μαζί σου ότι η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ένδειξη δημοφιλίας είναι τα "page views/ visitors/ unique visitors". Θα ξέρεις όμως καλά ότι ο μοναδικός άνθρωπος που γνωρίζει τα αντίστοιχα στατιστικά του δικού σου (και κάθε άλλου) blog, είσαι εσύ.

Καμμία "εξωτερική" μηχανή δεν μπορεί να διαβάσει τον αριθμό των επισκεπτών σου. Το έχω γράψει 100 φορές και το ξαναγράφω και εδώ:

Οι Internetικοί aggregators όλου το κόσμου, από το Google μέχρι το Technorati και την Alexa χρησιμοποιούν το ίδιο μέτρο σύγκρισης: τα links (εντάξει, η Alexa μετράει και τους "δικούς της" χρήστες που έχουν εγκαταστήσει το toolbar της και αυτό την κάνει πιο αναξιόπιστη).

Εμείς στο SYNC δεν μπορούμε να ανακαλύψουμε κάτι πιο αξιόπιστο από όλους αυτούς. Αν και πολύ θα το θέλαμε.

Και ναι, όταν όλοι αυτοί κάνουν την αντίστοιχη κατάταξη βάσει των links χρησιμοποιούν τον ίδιο όρο: ΔΗΜΟΦΙΛΙΑ. Και βέβαια ξέρουν ότι το κοινό τους ΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι μιλούν απλά για ένδειξη δημοφιλίας. Εμείς είμαστε ακόμα στο στάδιο της εκπαίδευσης μέχρι να τα εμπεδώσουμε.

Και επειδή έτσι λειτουργεί ο μηχανισμός είναι λογικό το νέο σου blog να είναι χαμηλά στην κατάταξη και το παλιό ψηλά. Το ίδιο κάνει και η Google. Αν ανοίξουν καινούργιο site οι New York Times την πρώτη περίοδο θα είναι εξαφανισμένοι στη μηχανή αναζήτησης μέχρι ο κόσμος να τους λινκάρει.

Για τους aggregators όλου του κόσμου, το νέο σου blog δεν είναι "το νέο blog του Pascal". Είναι απλά ένα νέο blog το οποίο χρειάζεται χρόνο να βρει το δρόμο του μέσα στη blogόσφαιρα.

Και αυτός είναι ένας ακόμα λόγος ώστε ο καθένας μας να το σκέφτεται διπλά πριν κλείσει το μαγαζί του για να ανοίξει ένα καινούργιο.

Είπαμε, είμαστε ακόμα στο στάδιο της (βασικής) εκπαίδευσης....

Συνεισέφερε η/ο Χαρτοπόντικας στις 1:44 μ.μ.  

4 Επι-κρίσεις:

pascal είπε...
Αγαπητέ Νίκο,

Παραδέχεσαι λοιπόν ότι καταγράφεις μια πραγματικότητα η οποία, πολύ απλά, δεν υφίσταται. Ή δεν είναι έτσι ακριβώς, καθώς η MΟΝΑΔΙΚΗ ένδειξη είναι οι μετρητές επισκεψιμότητας κάθε blog, όπως λες. Αν αυτή λοιπόν είναι η μοναδική ένδειξη, προς τι η λίστα δημοφιλίας στο sync?
Θα συνεχίσω την κουβέντα, χρησιμοποιώντας και πράγματα που είπα και στο blog του χαρτοπόντικα, για όσους δεν παρακολούθησαν τη συζήτηση εκεί.

Το Technorati χρησιμοποιεί στο ranking του ΚΑΙ τα links που βρίσκονται στο sidebar. Μεγάλη διαφορά από τον τρόπο μέτρησης του sync. Ονομάζει επίσης τα αποτελέσματά του «rank» και δεν μιλάει πουθενά για δημοφιλία. Το pagerank του Google πάλι (αν αναφέρεσαι σ’ αυτό) χρησιμοποιεί μια φόρμουλα «αλληλεπίδρασης» των link για τα αποτελέσματά του. Μάλιστα, δεν μιλάει ούτε κι’ αυτό για δημοφιλία αλλά για «importance». Μεγάλη διαφορά και αυτό, λοιπόν. Τέλος, η Alexa ΔΕΝ χρησιμοποιεί καθόλου τα links στο σύστημά της.
Όπως βλέπω εγώ το δικό σου σύστημα αξιολόγησης, αυτό που στην ουσία μετράει είναι το πόσο «ντόρο» και «συζήτηση» προκαλεί/ δημιουργεί το κάθε blog και τίποτα άλλο. Αυτό, «αποκλείει» αυτόματα, blogs που δεν ασχολούνται με θέματα τρέχουσας επικαιρότητας, δεν σχολιάζουν άλλους bloggers, δεν μπλέκονται σε διαμάχες, δεν, δεν, δεν. Ένα σύστημα social bookmarking θα ήταν αρκετά πιο αξιόπιστο, αν η ελληνική μπλογκόσφαιρα δεν ήταν ακόμα τόσο μικρή και δεν διαμορφώνονταν τα αποτελέσματα με βάση προτιμήσεις ελαχίστων (τα linkblogs του monitor π.χ ήταν μια τέτοια προσπάθεια η οποία όμως έπασχε στην υλοποίηση).

Όπως ξέρεις, έχουν βγει στη “φόρα” ένα- δυο δημοσιεύματα τα οποία χρησιμοποίησαν λίστες αμφιβόλου (για να είμαι ευγενικός) αξίας και με βάση αυτές έγραψαν μια τιτλάρα “τα πιο δημοφιλή ελληνικά blogs”.
Η επισκεψιμότητα είναι ένα πράγμα, ο αριθμός σχολίων άλλο, ο αριθμός εισερχόμενων link άλλο.
Αν κάποιος θέλει να μετράει κάτι, ας το ονομάζει και σωστά. Πιστεύω ότι σε αυτό τουλάχιστον συμφωνούμε.

Ο τίτλος «τα πιο δημοφιλή» είναι κατά τη γνώμη μου παραπλανητικός καθώς, όπως κι’ εσύ παραδέχτηκες, ΔΕΝ απεικονίζει αυτό που αναφέρει. Αντί να ζητάμε λοιπόν από τους χρήστες να εκπαιδευτούν και να διαβάζουν πίσω από τα λεγόμενα, δεν θα ήταν καλύτερο να λέμε τα πράγματα έτσι όπως ακριβώς είναι; Τι σου φταιει π.χ ο δημοσιογράφος που αύριο- μεθαύριο θα του αναθέσουν να γράψει για τα blogs, θα του δώσουν ένα deadline δυο- τρεις μέρες, μπει στο sync, ξεπατικώσει τη λίστα σου, κοτσάρει τον τίτλο «αυτά είναι τα blogs που διαβάζονται περισσότερο» και πάπαλα;

Λες:
«Και επειδή έτσι λειτουργεί ο μηχανισμός είναι λογικό το νέο σου blog να είναι χαμηλά στην κατάταξη και το παλιό ψηλά».

Δεν είναι καθόλου λογικό, ένα μήνα κοντά μετά την εμφάνιση του sync, να εμφανίζεται στο top ten των αποκαλούμενων πιο δημοφιλών ελληνικών blog, ένα blog που είναι νεκρό 45 μέρες τώρα και δέχεται το 5% των επισκεπτών του blog που έχω τώρα.

Πρότασή μου χωρίς καμιά διάθεση πατροναρίσματος: Άλλαξε τον τίτλο της λίστας σου. Δεν ξέρω πώς θα την ονομάσεις. Δεν είναι δικιά μου δουλειά.

ΥΓ. Το sync.gr είναι, μακράν, ο καλύτερος ελληνικός aggregator. Συγχαρητήρια για τη δουλειά σας. Ελπίζω να πιάσει τόπο (και να βγάλετε και κανένα φράγκο).

@χαρτοπόντικα: Γιατί έκοψες την αναφορά στον πιτσιρίκο;

Rodia είπε...
Απορία: αν ο σύνδεσμος (link) τοποθετηθεί στον τίτλο ενός post και όχι στο σώμα του, προσμετράται;

Ανώνυμος είπε...
Φίλε pascal.

Η κριτική σου είναι σοβαρή και οι προτάσεις σου αξίζουν καλύτερη μελέτη.

Για την ώρα θέλω μόνο να παρατηρήσω το θέμα της σύγκρισης με τις λογικές των άλλων aggregators του εξωτερικού. Πράγματι, μπορείς να πεις "γιατί το Technorati το κάνει έτσι (π.χ. μετράει και τα blogrolls) κι εσείς όχι". Ή οτιδήποτε άλλο παρόμοιο.

Εγώ θα ρωτούσα "Γιατί η Alexa το κάνει έτσι και όχι και το Technorati". Και πάει λέγοντας....

Εμείς αντιγράψαμε σε ΜΕΓΑΛΟ μέρος τις λογικές των ξένων aggregators, αλλά δημιουργούμε και το δικό μας μοντέλο με βάση το πως αντιλαμβανόμαστε τη μπλογκόσφαιρα. Δεν αποκλείεται να κάνουμε λάθος.

Ο καλύτερος τρόπος να αποδειχθεί αυτό είναι να δημιουργηθούν και άλλοι aggregators -το θέλω πραγματικά- που να εφαρμόσουν ένα δικό τους μοντέλο κατάταξης. Τελικά, σε βάθος χρόνου, αυτός που αποδίδει καλύτερα την εικόνα της Ελληνικής μπλογκόσφαιρας θα δικαιωθεί από το community.

Για να καταλάβεις πόσο ειλικρινής είναι η επιθυμία μας να εμφανίζουμε την εικόνα της μπλογκόσφαιρας, πήραμε το API του Technorati και εμφανίζαμε δίπλα στην κατάταξη του κάθε blog, τηνν αντίστοιχη κατάταξη του Technorati. Κάναμε και σχετικό post στο blog του SYNC παρουσιάζοντας το feature. Όμως το Technorati μας κρέμασε. Έβγαζε μήνυμα μετά τα πρώτα 500 (νομίζω) requests ότι "ξεπεράσαμε τον αριμθό των requests που δικαιούμαστε". Και το αποσύραμε.

Όμως θα επανέλθουμε. Μόλις λύσουμε τα τεχνικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε (μέχρι την επόμενη βδομάδα) θα παίρνουμε τις κατατάξεις των Ελληνικών blogs από το Technoratri σε εβδομαδιαία βάση και θα τις γράφουμε στη δική μας βάση δεδομένων ώστε να τις "σερβίρουμε" χωρίς πρόβλημα.

Για το θέμα της ονοματολογίας, και το Technorati μιλάει για Popular. Ποτέ δεν διάβασα blogger που να διαμαρτύρεται για τον όρο. Νομίζω ότι αν κάποιος το δει ψύχραιμα, δεν είναι και προς θάνατον. Στο παγκόσμιο Ιντερνετ αυτό ονομάζεται δημοφιλία. Το ίδιο κάνουμε κι εμείς.

Θα μπορούσαμε να το πούμε και linkοφιλία. Αλλά προτιμάμε να μην παίζουμε με τις λέξεις. Αφού όλοι αποδέχονται τους όρους τους Technorati, νομίζω ότι μπορούν κάλλιστα να δεχθούν και τους δικούς μας. Δεν χάλασε ο κόσμος.

Ανώνυμος είπε...
Για την αναφορά στον πιτσιρίκο, εγώ ήμουν αυτός που του ζήτησε να μην εμφανίσει το υστερόγραφό μου, γιατί ήταν περισσότερο ένα προσωπικό σχόλιο, παρά μια αναφορά στα θέματα του sync.

Δημοσίευση σχολίου